Akkoord over een herstelplan bij het Call Center WEngage

12/12/2025 | FR / NL

Vakbonden BBTK, ACV en ACLVB bereiken een akkoord over een herstelplan bij het Call Center WEngage

 

Na constructieve onderhandelingen tijdens een marathononderhandeling van 15 uur op maandag 8 december, heeft 86% van het personeel het bereikte voorakkoord tussen de directie van het facilitair callcenter WEngage in Diegem en de vakbonden BBTK, ACV en ACLVB goedgekeurd. WEngage, dat als callcenter fungeert voor klanten uit onder meer energie, telecom en overheidssector, verkeert al enige tijd in woelige wateren door een steeds grotere vraag naar outsourcing van projecten, een aanhoudende lage rentabiliteit, tegenvallende resultaten en in mindere mate door een opkomende AI – toepassingen.

 

Inhoud van het akkoord

Er zijn 2 grote luiken:

 

Het herstelplan (125 directe ontslagen + 275 gespreide om flexibel te werken)

Het herstelplan bepaalt hoe medewerkers binnen de groep van mogelijk ontslagen werknemers worden behandeld. Werknemers zonder project worden vrijgesteld van prestaties tijdens hun opzeg, terwijl werknemers met lopend werk hun opzeg moeten presteren met recht op sollicitatieverlof en later vrijstelling via de tewerkstellingscel. Bij het vinden van een nieuwe job geldt een tegenopzeg-regeling. Voor oudere werknemers is er een aanvullende vergoeding bij landingsbanen. Na de ontslagrondes, die zullen plaatsvinden in Q1 en Q2 van 2026, zal er nog plaats zijn voor 800 medewerkers.

Het plan ondersteunt de overgang naar een personeelsstructuur met 50% vaste en 50% flexibele tewerkstelling om op de schommelende vraag van klanten in te spelen en de tewerkstelling maximaal in België te houden. De selectie van wie wordt ontslagen gebeurt op basis van vooraf vastgelegde cumulatieve criteria.

 

Luik 2 : geharmoniseerde arbeidsvoorwaarden

WEngage is een fusie van de legacies IN2COM, IPG en CALL-IT met vestigingen in Diegem, Hasselt, Oostende en Luik. Er bestond na jaren van sociaal overleg een hele resem van akkoorden waardoor verschillen in  loon- en arbeidsvoorwaarden zijn ontstaan. Dat was niet wenselijk en een harmonisatie drong zich op. Daar hadden we als vakbonden wel oren naar.  Het akkoord bevestigt dat bestaande hospitalisatie- en groepsverzekeringen en opgebouwde anciënniteitsdagen behouden blijven, maar niet verder worden opgebouwd of uitgebreid. Maaltijdcheques worden verhoogd naar €9,50 per gewerkte dag, terwijl verschillende vroegere voordelen verdwijnen. Er worden nieuwe uniforme vergoedingen vastgelegd voor weekend- en avondwerk.

Telewerk wordt geharmoniseerd in één policy met vaste thuis/kantoorverhoudingen voor directe en indirecte functies. De regeling rond economische werkloosheid wordt verlengd binnen bepaalde grenzen. De arbeidsduur wordt vastgelegd op 40 uur per week met 12 ADV-dagen, met flexibele wekelijkse inzet afhankelijk van werkvolume. Planningen worden drie weken vooraf meegedeeld. In de toekomst kan een netto bonus (CAO 90) opnieuw worden toegekend bij positieve resultaten.

 

Gedeelde verantwoordelijkheid en sociale dialoog

Volgens zowel de directie als de vakorganisaties vormt dit akkoord een belangrijke stap in het garanderen van een humane, zorgzame en toekomstgerichte aanpak van de herstructurering. Het herstelplan werd opgesteld op basis van wederzijds respect, transparantie en de gezamenlijke ambitie om medewerkers maximale zekerheid en perspectief te bieden.

 

Vervolgstappen

Het herstelplan treedt in werking vanaf maandag 15 december 2025. De komende weken zal het akkoord worden uitgeschreven in verschillende ondernemingscao’s om de afspraken bindend te maken.

We leven als vakbonden sterk mee met de zware klap die maximaal 400 werknemers zullen ondergaan door dit collectief ontslag en zullen erover waken dat de gemaakte afspraken voor de 800 blijvende werknemers correct worden toegepast. We geloven dat door dit herstelplan de onderneming WEngage opnieuw financieel gezond kan worden.

 

Contacten

SETCa-BBTK – Tim De Cang – 0473/88.21.49

ACV PULS – Robert Veekman – 0476/25.00.79

CGSLB – ACLVB – Els De Coster - 0485/93 62 83


Contact
Adres

Place Rouppe | Rouppeplein 3
1000 Bruxelles | Brussel

Nummer

+32 2 519 72 11