Gisteren vond opnieuw een nationale syndicale vergadering plaats met de directie - de eerste sinds de aankondiging van 23 april om de winkels op zondag te openen. Wij hebben meteen duidelijk gemaakt dat we eerst oplossingen willen voor de thema’s die al maanden op tafel liggen, maar waar nog steeds geen vooruitgang is geboekt.
We hebben een uitgebreide lijst met opmerkingen en verwachtingen overgemaakt en gevraagd dat de directie maximaal tegemoetkomt aan jullie bezorgdheden. Pas daarna wilden we het voorstel rond zondagswerk aanhoren. We hebben geen enkel oordeel uitgesproken over dat voorstel en geen onderhandelingen opgestart! Wat wel al duidelijk is: het voorstel hangt met haken en ogen aan elkaar.
Welke verwachtingen gaven we mee aan de directie?
- Maaltijdcheques naar 10 euro vanaf 1 april.
- Hogere kortingsbonnen, gelijk aan die van de arbeiders.
- Automatische indexering van de vergoeding voor onderhoud van werkkledij.
- Tussenkomst in gestegen transport- en brandstofkosten.
- Verhoging van barema’s en reële lonen voor administratief personeel + correcte onderhandelde functieclassificatie.
- Extra baremaschijf na 35 jaar anciënniteit en progressie voor wie daarboven zit.
- Aanvullende vergoeding voor 1/5 landingsbaan voor al wie voldoet aan de voorwaarden landingsbaan 1/5 + oplossing voor medewerkers met 1/2 landingsbaan.
- 3de elektrische transpallet voor filialen met gemiddeld 145 paletten/week en 4de voor filialen met gemiddeld 220 paletten/week + extra voor outletwinkels.
- Onmiddellijke stopzetting van inzetten van ziektevervangers in pop-upwinkels!
- Ziektevervangingsploeg samenstellen op basis van gepresteerde uren, niet op aantal personen. Er moet rekening worden gehouden met het aantal uren dat de medewerkers daadwerkelijk inzetbaar zijn om te gaan depanneren bij ziekte!
- Beperkingen voor de inzet van studenten op filiaalniveau, en niet enkel centrale niveau.
- Garantie op voldoende vaste medewerkers bij de inzet van studenten (50% is te weinig) en ook bij sluiting + extra PIP-uren voorzien bij studenteninzet.
- Geen studenten vanaf 15 jaar.
- Volledige hermeting van de PIP, met syndicale opvolging en duidelijke afspraken en over een ruimere periode.
- Extra PIP-opleiding voor WM en AWM.
- Extra uren beschikbaar in een filiaal moeten automatisch naar vaste medewerkers die hun contract willen verhogen. Dit is een absolute prioriteit!
Wij verwachten tegen 7 juni een antwoord op al deze punten in de vorm van een sterk verbeterd en uitgeschreven voorstel.
Wat stelt de directie voor rond zondagsopeningen?
- Vrijwilligheid voor huidige medewerkers, maar eens vrijwilliger kan je tot 18 zondagen worden ingepland.
- Geen vrijwilligheid voor nieuwe medewerkers: ook zij tot 18 zondagen inzetbaar.
- Mogelijkheid om meer zondagen te werken indien gewenst.
- Open van 8u30 tot 13u, werkuren van 7u30 tot 13u15 (5,5 uur + 15 min pauze).
- Elke zondag open, behalve op wettelijke feestdagen.
- Gemiddeld 18 uur inzet per filiaal.
- Inzet van studenten en flexi’s.
- Opleiding van 2 extra ‘filiaalcoördinatoren zondag’ per filiaal, met beperkte taken en een vervangingspremie van 6,26 euro/uur.
- 11 vrije weekends in plaats van 11 vrije zaterdagen.
- Financiële compensatie: 50% toeslag (loon aan 150%) + kortingsbonnen van 2 euro per gewerkte zondag.
Onze eerste bedenkingen
Wij hebben heel veel bedenkingen bij dit voorstel, niet in het minst over de praktische haalbaarheid en realistische inschatting van de gevolgen van deze zondagsopeningen, zoals o.a.
- bijkomende werkdruk op zaterdag en op maandag
- mogelijke conflictsituaties tussen verantwoordelijken en de ‘filiaalcoördinatoren zondag’
- het garanderen van de ‘vrijwilligheid’ en druk die kan worden gezet
- mogelijke problemen door inzet van studenten/flexi’s.
Wij zullen het er de komende dagen met jullie afgevaardigden over hebben. Aarzel niet om jullie eerste reacties op dit voorstel aan ons te bezorgen!